ADHD » Blog » 8 Tips om je uitstelgedrag te stoppen

8 Tips om je uitstelgedrag te stoppen

Uitstellen. Steeds maar weer uitstellen. Je wordt er gek van. Hoe hard je ook je best doet, het lukt je gewoon niet om te beginnen. En toch moet het af. Je bent net een diesel. Als je eenmaal in beweging bent, dan gaat het allemaal vanzelf. Alleen het het in beweging komen. Daar ligt de crux. Wat kun je doen?

Ik heb een paar tips en trucs bedacht om je te helpen met stoppen met je uitstelgedrag en jezelf in beweging te krijgen.

 

  1. Begin met het nemen van een kleine stap. Als je gevoelsmatig helemaal vastloopt door het vooruitzicht van die enorme stapel met ‘vreselijke’ taken, begin dan met het nemen van 1 stap. En morgen de volgende stap. Zorg dat je in beweging komt. En dat is voor jou als diesel het moeilijkste. En soms zet je dezelfde dag nog een stap. En zelfs meer.
  2. Neem een periode van 4 uur en verdeel deze in stukken van 15 minuten. Je neemt 10 taken en verdeelt deze over de 16 tijdslots van 15 minuten. Mag ook minder zijn of meer. Dat is jouw keuze. En ga aan de gang en voel welke het zwaarst zijn om te doen en welke makkelijker. Zet na 4 uur de taken in volgorde van zwaarst naar licht.
  3. Begin de volgende ochtend met de zwaarste taak. En beloof dat jezelf de avond ervoor. Maak alles klaar wat je nodig hebt de avond ervoor. En doe het de volgende ochtend gewoon. Sta jezelf niet toe erover na te denken of uit te stellen. Maak die taak af. Het geeft een heerlijk gevoel. Heb je met jezelf afgesproken om elke dag te sporten? En denk je erover vandaag sla ik over. Probeer dan s’ochtends te trainen. Gewoon doen.
  4. Vraag om hulp. Volwassenen vinden het vaak moeilijk om hulp te vragen. Waarom? Kinderen vragen ook constant om hulp als ze iets niet voor elkaar krijgen. Als ik moeite heb om aan de slag te gaan omdat ik het overzicht kwijt ben. Het je allemaal te veel wordt, etc. Dan vraag ik om hulp. En je zult merken hoe graag mensen je willen helpen.
  5. Denk bij nemen beslissingen niet te ver vooruit. Het valt me op hoe ver mensen vooruit denken bij het nemen van een beslissing. Zelfs bij een eenvoudige. Ik betrap mezelf er ook wel eens op. Veel mensen raken verlamd als ze een beslissing moeten nemen. Herinner je jezelf eraan dat de ene beslissing weinig verschilt van de andere. Ga gewoon aan de slag. Wat helpt, is een ander met kennis in je omgeving of op internet te identificeren en alles wat deze persoon doet te volgen.
  6. Bescherm jezelf tegen onderbreking(en). Ben je eindelijk begonnen met een moeilijke taak en dan wordt je onderbroken omdat een collega tegen je begint te praten. Of de telefoon gaat. Weer beginnen is vaak erg lastig. Maak tijd vrij om te werken en leg je telefoon weg, zodat je ongestoord kunt werken. Verklein de kans op verstoringen zo veel mogelijk.
  7. Maak inventarisatie van je moeilijke taken. Het stoppen van uitstelgedrag is niet eenvoudig en als je dan ook nog taken moet doen die je niet leuk vindt. Dan heb je een dubbele uitdaging. Maak een lijst van je taken en bepaal welke voor grote belemmeringen zorgen. En welke je juist heel leuk vindt. En waarom? Het kan zijn dat jobcarving een oplossing kan zijn. Ruil een taak die je vreselijk vindt met een andere collega voor wie die taak geen belemmering vormt. En vice versa.
  8. Zet jezelf in een andere omgeving. We werken tegenwoordig veel thuis, dus heb je veel meer keus waar je werkt. Als ik een moeilijke taak heb, ga ik in een andere omgeving zitten. En bij mij werkt dat erg goed. Ik huur een flexplek voor een dag, ga ergens buiten zitten in een park, ruil van studeerkamer met een buurman, etc.. De verandering van omgeving zal je een boost geven die je net nodig hebt om te beginnen. En het is jouw verantwoordelijkheid om alles te doen om uitstelgedrag te verkleinen.

 

Deel deze tips


«