In beweging komen

Hoe vaak hoor ik niet dat mensen zeggen: “Daar heb ik geen energie voor”. Net als “Het lukt me niet van de bank te komen” of  “Ik doe niets, ik zit de hele dag naar de televisie te kijken”. Het gebrek aan energie om in beweging te komen, is een veel gehoorde opmerking bij mijn cliënten. Wat me vooral opvalt, is dat ADHD-ers het erg moeilijk vinden om zelfstandig in beweging te komen. Tenzij het gaat om zaken die interessant zijn en die men erg leuk vindt. Zaken die je graag doet, vanuit je intrinsieke motivatie. Dan is er geen sprake van een energietekort, maar eerder aan een energie-overschot…. Vandaar dat inzicht in je intrinsieke motivatie erg belangrijk is. En helemaal voor een mens met AD(H)D.

Wat is intrinsieke motivatie: Het is de wil of de drang in iemand, dus intern (intrinsiek) om bepaalde handelingen te verrichten waarmee tot een zeker doel wordt gekomen.
Bijvoorbeeld;
Je vindt het leuk om te schrijven. De motivatie zorgt voor de handeling. De motivatie is bijvoorbeeld dat het schrijven van een artikel je een plezierig gevoel geeft (intrinsieke motivatie). Wanneer hier een extrinsieke reactie gegeven wordt, zoals een beloning, kan de motivatie om het gedrag te vertonen vermeerderen. Dit geldt ook voor extrinsieke verbalen reactie zoals het geven van een compliment door een ander over het gedrag of handelen.

De combinatie van doen waar je goed in bent en positieve ondersteuning door de omgeving, spelen een grote rol bij het in beweging komen van een ADHD-er.  Het is de weg naar succes.

Vond u dit een interessant artikel? laat een bericht achter of abonneer u op mijn RSS-feed!

Comments

Maar hoe krijg ik mezelf in beweging als het gaat om zaken die ik niet leuk/interessant vind en waar ik niet goed in ben en (dus?) weinig positieve ondersteuning in krijg? Dat is voor mij persoonlijk een veel moeilijkere zaak. Denk dan aan: huishoudelijke (=saaie) taken

Leave a comment

(required)

(required)