Begrip en Inzicht door de directe omgeving van mens met ADD of ADHD is key

Er zijn de afgelopen jaren veel initiatieven gestart om mensen met ADD, ADHD, Autisme, etc individueel te begeleiden. En dat is een prima zaak. Maar om deze begeleiding te doen slagen, is het van groot belang dat de omgeving van de coachee begrijpt wat ADHD nu eigenlijk inhoudt. Er zijn al tientallen boeken over ADHD geschreven. En deze boeken geven een algemeen beeld wat ADHD nu eigenlijk is. Maar wat het in de praktijk nu eigenlijk betekent, daar wordt vaak onvoldoende antwoord op gegeven.

Je kunt het vergelijken met naar school gaan. Je kunt thuisblijven en alle relevante boeken kopen. Dan krijg je een goed beeld van de theorie, maar onvoldoende van de praktijk. Je kunt je diploma halen, alleen is het vaak erg moeilijk de theorie naar de praktijk te vertalen. De praktijkvoorbeelden worden in de klas behandelt. Vandaar dat Hogescholen studenten verplichten de lessen te volgen. Alleen al door op te letten, kun je helft van de stof begrijpen. En helemaal als je een AD(H)D-er bent. Veel mensen met AD(H)D denken vaak ik plaatjes.

Vanwaar dit voorbeeld. Regelmatig geef ik trainingen aan leerkrachten en/of ouders. Door het volgen van mijn trainingen en workshops zorg ik ervoor dat de stof gaat leven. Ik heb oefeningen ontwikkeld waarbij de deelnemers letterlijk ervaren hoe het is om ADD of ADHD te hebben. Daarnaast zet ik me als mens met ADHD in, zodat de boodschap nog krachtiger overkomt. Net als op school, het gaat om de combinatie van theorie en praktijk. Deelnemers worden geconfronteerd met AD(H)D zonder dat het persoonlijk wordt. Men kan zich identificeren met de trainer.

In praktijk blijkt dat bijna altijd wel iemand een mens met ADD of ADHD kent. Het draait om inzicht en ervaren wat ADHD nu eigenlijk is en wat de (dagelijkse) gevolgen voor de ADHD-er zijn. Begrip en inzicht door de directe omgeving is key. Het is van groot belang dat de ADHD-er zich begrepen voelt. En daar draag ik mijn steen aan bij door het geven van workshops en trainingen. Daarnaast coach ik AD(H)D-ers om succesvol te kunnen functioneren in het dagelijks leven. En niet met allerlei trucjes. Alles wat ik voorstel, heb ik reeds met succes op mezelf toegepast. 36 jaar lang heb ik als ontwetende ADHD-er geleefd en deze kennis pas ik met succes toe in mijn training- en coachingsprogramma’s.

Vond u dit een interessant artikel? laat een bericht achter of abonneer u op mijn RSS-feed!

Comments

No comments yet.

Leave a comment

(required)

(required)